Minoren

In het begin van je derde jaar heb je de mogelijkheid om een minor te volgen. Een minor is een programma van 30 studiepunten, waarin je je kan verdiepen of verbreden. Je kunt een minor van de Bèta Faculteit doen, of een VU brede minor. Hier vind je een lijst met alle minoren van de VU. Daarnaast is het mogelijk om je minor aan een andere universiteit te doen of zelfs in het buitenland. Voor meer informatie over een minor in het buitenland kun je op VUnet zoeken naar studeren in het buitenland. Als je een minor buiten de VU doet, moet je er wel voor zorgen dat je vakken worden goedgekeurd door de examencommissie.

Hieronder volgt een lijst met Biomedische en Biologie gerelateerde minoren aan de Vrije Universiteit.

5 Big Issues in Health

  • ”De minor die ik in het derde jaar van mijn bachelor Gezondheid en Leven heb gevolgd is de ‘5 Big Health Issues’. In deze minor komen, zoals de naam al zegt, de 5 grootste gezondheid issues aan bod waar onze maatschappij mee te dealen heeft; seksualiteit, health@work, beweging, voeding en drugs & verslaving.  De minor kwam relatief goed overeen met mijn verwachtingen, het is erg gezondheidswetenschappelijk van aard. Geen lichaamsprocessen die je uit het hoofd moet weten, maar eerder logisch nadenken en dan kom je al een heel eind. Ik heb de minor zeker als interessant ervaren, echter was het niet altijd heel erg uitdagend en ook de moeilijkheidsgraad lag niet heel hoog. Verder ben ik erg positief te spreken over alle docenten.”

Bioinformatics & Systems Biology

Biomedical and Health Interventions

Biomedical Topics in Health Care

Biomedische beeldvorming

Biomolecular & Neurosciences: track Biomolecular Sciences

Biomolecular & Neurosciences: track Neurosciences

  • ”Ik heb voor de minor Neuroscience gekozen, omdat ik erg geïntrigeerd ben door de menselijke hersenen en hoe deze het menselijke gedrag kunnen beïnvloeden. De minor werd ook aangeraden als voorbereiding op de master Neuroscience, die ik overweeg te kiezen.Ik had verwacht uitsluitend te focussen op de hersenen, maar in de eerste periode werden twee vakken gegeven die een grotere focus hadden op algemene celbiologie en welke technieken bij onderzoek gebruikt worden. Goed om wat meer over te weten, want bij onderzoek in hersenen komt ook veel celbiologie kijken, maar ik vond het jammer dat bij deze vakken de onderwerpen en de gelezen papers niet meer gelinkt werden met neuroscience.Verder voldeden de gegeven vakken wel aan de verwachtingen. Er werd aandacht besteed aan hersenaandoeningen, moleculaire en cellulaire neurobiologie en hoe de netwerken in ons brein ons gedrag beïnvloeden. De docenten brachten de onderwerpen duidelijk en enthousiast over. Op deze manier was de hoeveelheid en de complexiteit van de leerstof, die best flink kon zijn, toch goed te doen. Al met al kan ik zeggen dat deze minor zeker een aanrader is!”
  • “De eerste twee vakken van de minor waren soms lastig en niet specifiek op neurologie gericht, maar wel nuttig voor de rest van de minor. In de andere vakken kwamen veel aspecten aan bod, zoals neurologische ziekten, regeneratie/plasticiteit en verschillende brein circuits. Het was dus leuk dat je binnen dit vlak alsnog veel hebt meegekregen in een brede zin. Ook leer je verschillende vaardigheden in het lab, daar heb ik heel veel aan gehad tijdens mijn stage. Ik zou deze minor heel erg aanraden als je geïnteresseerd in de neurologie, en wilt kijken of een Neuroscience master iets voor jou is.”

Bouw, werking en sturing van het bewegingssysteem

Brain & Mind

Communicatie over gezondheid

  • Ik doe dus de minor Gezondheidscommunicatie. Ik had een minor verwacht met veel praktijk en dat kwam met name door de vakken Gezondheidsjournalistiek en Social Marketing. Mede door die vakken (en Gezondheidsrecht) heb ik de minor ook gekozen! Die verwachtingen waren helaas niet juist, met name het vak Gezondheidsjournalistiek viel wat dat betreft tegen. Ik dacht dat we zelf een gezondheidsartikel of zoiets dergelijks zouden leren schrijven, dus meer de vaardigheden. Het bleef echter bij heel veel analyseren. Bij Social Marketing was er al veel meer sprake van praktijk, ook omdat de colleges bestonden uit veel praktijkvoorbeelden en dat was erg leuk! De hele minor is over het algemeen niet moeilijk, ik zou eerder zeggen makkelijk. Vooral de eerste 2 vakken zijn heel goed te doen en misschien zelfs niet zo uitdagend als je in eerste instantie verwacht van een derdejaarsvak. De 2e periode is al wat lastiger, met name door het vak Gezondheidsrecht. Dit is wel pittig, maar dat maakt het ook wel weer erg leuk. Gezondheidsjournalistiek was makkelijker en dat was fijn, want daardoor was de periode goed te doen (nog een lastig vak ernaast zou zwaar zijn). Social Marketing was ook best makkelijk, veel praktijkvoorbeelden en veel ‘logische’ feiten. De docenten waren heel tof! Met name van Gezondheidsjournalistiek en Social Marketing. De minor bevat heel veel gastcolleges en dat is oprecht heel leuk, omdat je zo ook verschillende beroepsvelden leert kennen (met name bij Gezondheid, Media en Pubiek (Cees Hamelink!), Social Marketing (Wouter de Vries) en Gezondheidsjournalistiek (journaliste NRC, ben even haar naam kwijt)) en je echt het idee krijgt dat docenten moeite stoppen in het vak. De minor overall is niet heel uitdagend, er wordt niet aan je gevraagd heel kritisch te denken of met bijzondere ideeën te komen. Het is wel oprecht een leuke minor en fijn om zo voor een zware stageperiode te volgen!”

Educatieve minor

  • “Na twee jaar Biomedische Wetenschappen besloot ik om mijn kennis te verbreden en de educatieve minor te volgen. Het leek mij altijd al leuk om docent te zijn en nu kon ik ondervinden of dit echt iets voor mij was.
    Bij deze minor volg je één dag per week colleges aan de VU en voor de rest ben je te vinden op de middelbare school waar je stage loopt. Door deze verdeling kon ik de theorie die ik op de VU leerde meteen toepassen in de praktijk. Op de VU werk je in verschillende groepen; met ervaren/onervaren docenten, met docenten van allerlei vakken en met je eigen vakgebied (voor mij dus biologie). Hierdoor kan je ervaringen delen, elkaar om tips vragen en leren van elkaar. Je hebt geen normale tentamens, maar je hebt twee proeven waarin je moet bewijzen dat je op niveau kan functioneren als docent.
    Voor mij was de stage het zwaarste wat ik tot nu toe heb gedaan. Het zelf voor de klas staan kost heel veel energie, tijd en voorbereiding. Ik kreeg onwijs veel verantwoordelijkheid, wat best wennen was voor een 20-jarige student. Je bent constant aan het reflecteren op je eigen handelen. Het voordeel van deze werkwijze is dat je echt kan ontdekken wat er allemaal komt kijken bij docent zijn. Dit vak kun je niet leren vanuit een boek, je moet het echt zelf doen. Ik werd door zowel collega’s als leerlingen al snel als ‘echte’ docent gezien. Ik ging mee op excursies, hielp andere collega’s bij het geven van practica en leerlingen kwamen zelfs met eigen problemen naar mij toe.
    Deze minor is best zwaar en hier word je meerdere keren voor gewaarschuwd. Ondanks de lange werkdagen en de hoge werkdruk, ben ik blij met mijn minor keuze. De beloning is namelijk groot; een tweedegraads bevoegdheid als biologiedocent!”
  • “De Educatieve Minor draait om onderwijs en gaf een prachtige afwisseling van mijn bachelor Biomedische Wetenschappen. Het begon allemaal met een introductieweek, waar ik eigenlijk een beetje zenuwachtig voor was. Wat kan je allemaal verwachten van de opleiding? Hoe gaat het straks op school? Wat wordt er van mij verwacht? Dergelijke vragen zaten continu in mijn gedachten, maar werden in de eerste weken al snel beantwoord. Tijdens de minor leer je in een noodtempo om leraar te worden. Tijdens de colleges op de VU krijgen vooral les over de theoretische kant van het onderwijs. We leerden hoe leerlingen leren, hoe je een les samenstelt, hoe je moeilijke biologische onderwerpen kan uitleggen op een begrijpelijke manier. Op de stageschool kon ik al deze kennis uitproberen in de praktijk. De eerste weken op school stonden vooral in het teken van ontdekken en vaak zat ik achter in de klas te kijken naar ervaren leraren. De allereerste keer dat ik zelf voor de klas stond, vergeet ik nooit meer. Wat was dat spannend, maar toen na de les een leerling naar mij toe kwam en zei ‘Mevrouw, ik vond het heel leuk vandaag in de les!’, ging ik met een enorme glimlach naar huis. Gedurende de minor leerde ik steeds beter lesgeven, vooral door ‘vallen en opstaan’. Ik bedacht de meest uiteenlopende lessen en reflecteerde dan achteraf, vaak samen met mijn begeleider, hoe het ging. Uiteindelijk word je tijdens de minor opgeleid tot een leraar die start bekwaam is. Dat betekent dat je alleen de broodnodige kennis en ervaring hebt om zelfstandig voor een klas te staan. Dat ben ik op dit moment ook zeker. Ik kijk terug op een periode waarin ik enorm hard heb gewerkt, maar met ongelooflijk veel plezier. En stiekem mis ik mijn ‘lieve’ leerlingen enorm.”

Evolutionary Biology and Ecology

  • “Ik ben student Biomedische Wetenschappen en ik had zin om me eens in andere onderwerpen, meer gerelateerd aan biologie, te verdiepen. Mede daarom had ik gekozen voor de minor Evolutionary Biology and Ecology. Een andere rede voor het kiezen van deze minor was het uitbreiden van mogelijke masters die ik zou kunnen volgen. Ik verwachtte interessante vakken met voor mij totaal nieuwe kennis, en dit bleek ook waar te zijn. Over het vak Ecosystem modeling had ik mij echter wel vergist. Dit vak ging over programmeren en dat was echt een hele uitdaging voor een digibeet zoals ik. Andere vakken waren Ecotoxicology, dat wel enige overlap had met vakken die ik al gehad had, en Adaptations to human environments, dat mij deed inzien welke invloeden de mens heeft op de wereld. Behavioural Biology was een totaal nieuw onderwerp voor mij en een echte uitdaging. Uiteindelijk bleek het heel interessant. Het moeilijkste en leukste vak was Evolutionary genetics. Een deel van de stof had ik al wel gehad, maar ik had de kennis nog niet eerder in een evolutionair perspectief toegepast. De minor Evolutionary Biology and Ecology is wat mij betreft een aanrader! De stof is divers en interessant, de leraren zijn over het algemeen goed en betrokken bij de studenten. Ook heb ik veel geleerd.”

International Minor VUmc Medical Sciences

  • ”Ik had oprecht geen verwachtingen van de minor. In het begin was het lastig voor studenten die geen geneeskunde studeren. Ik had veel de neiging om moeilijk en gedetailleerd te leren terwijl naar algemene zaken werd gevraagd op tentamens. De docenten waren sympathiek alleen de cuco van het tweede vak hebben we nooit gezien en daarom liep het de tweede cursus een beetje in de soep. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd en de on-site practica waren heel interessant. Er moet meer algemene interesse gewekt worden voor deze minoren voor zowel falw- en geneeskundestudenten, want we waren met maar zeven mensen.”

Global Health

Health Care Management

Psychologie en het brein

Psychomotorische therapie

Sport

Sport, bewegen en gezondheid

  • ”Ik heb dit jaar de minor sport, bewegen en gezondheid gevolgd. Deze minor sprak me het meest aan omdat het wel gaat over gezondheid en de mens maar nu een keer van een ander uitgangspunt, namelijk sport en beweging. Ik verwachtte niet per se veel diepgang, maar vooral verbreden van inzichten in gezondheid. Dit leek me erg interessant en toch ook nog redelijk aansluitend bij mijn studie. De minor is erg divers, waardoor je echt inzicht krijgt in veel verschillende vlakken, van onder andere inspanningsfysiologie tot psychologie en talentontwikkeling. Door mijn bacheloropleiding had ik al wat kennis op deze gebieden, waardoor ik de vakken redelijk goed te doen vond. Wel was er zeker genoeg uitdaging en nieuwe informatie. De docenten waren tijdens de practica en hoorcolleges altijd erg betrokken en bereid om vragen te beantwoorden. De verschillende practica in de minor zorgde voor een goede afwisseling tussen theorie en toepassing in de praktijk en waren erg fijn om de stof echt goed onder de knie te krijgen.” 
  • “Begin dit jaar besloot ik om een twist aan mijn studie Gezondheid & Leven te geven door het volgen van een aantal bewegingswetenschappen-vakken. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in sport en heb na mijn middelbare school ook overwogen om bewegingswetenschappen te gaan studeren. De vakken die ik heb gevolgd behoren tot de minor Sport, Bewegen en Gezondheid, een vrije minor aangeboden door de vu. Dat betekent dat “iedereen” zich voor deze minor kan aanmelden en dit ook moet kunnen volgen. Hier ben ik het echter niet helemaal mee eens, want iemand met bijvoorbeeld een achtergrond in rechten of klassieke talen zal moeite hebben met het volgen hiervan. Zelfs met mijn biomedische achtergrond had ik af en toe best nog wel moeite om bij te benen. Ook is er erg veel leesstof. Daarbij varieerde het wel per vak. Zo volgden ik zowel eerstejaars als derdejaars vakken. Hierbij waren de derdejaars-vakken behoorlijk natuurkundig en erg lastig. De manier van lesgeven is kwa colleges en werkgroepen vrij vergelijkbaar met G&L, maar de practica zijn niet te vergelijken. Zo is het niet gek dat een van je medestudenten in een warmteruimte (±30 C) moet fietsen als proefpersoon. Hierbij kijk je dan bijvoorbeeld naar het warmteverlies. Een ander voorbeeld is de maximaaltest, waarmee je de maximale hartslag kan bepalen. Ik vond deze totaal andere manier van practica dan ik gewend erg interssant om eens te ervaren. Al met al ben ik blij deze minor gevolgd te hebben. Je krijgt duidelijk les en je leert veel, zowel theorie als praktijk.”

Sport- en prestatiepsychologie

Topics in Biomedical Sciences

  • Bij aanvang van mijn studietijd wilde ik altijd al de biomedische richting op gaan. Uiteindelijk had ik voor de studie Gezondheid en Leven gekozen om mijn opties toch wat breder te houden. Aan het eind van het eerste jaar had ik de keuze gemaakt om de biomedische major te volgen. Mijn vakkeuzes die ik gedurende het tweede jaar maakte gaven al aan dat ik mij meer wilde verdiepen in het onderzoek. Mijn interesses kwamen overeen met deze minor (topics in biomedical sciences) en daarom had ik uiteindelijk ervoor gekozen. Tijdens mijn minor keuze heb ik tevens ook andere minoren overwogen maar die waren voor mijn gevoel minder breed. Ik wilde het liefst van allerlei specialisaties wat proeven om vervolgens mijn master keuze makkelijker te maken. Het was dan ook voor mij nog niet duidelijk welke vervolg master ik wilde volgen.De minor topics in biomedical sciences wordt verkondigt met de slogan ‘hands on research’. Dit wekt natuurlijk verwachtingen op. Ik heb het echter ervaren als een minor waarbij er verschillende technieken theoretisch behandelt worden en er héél véél studiestof ter sprake komt. Het gevoel van hands on research was er voor mij niet. Het is dan ook een minor die meer bedoelt is om je klaar te stomen om de research richting op te gaan. De technieken en vakken die aan de orde komen zijn natuurlijk ondersteunend om je meer te verdiepen in het onderzoek. Ben je geïnteresseerd in het volgen van een biomedische master, maar is het nog niet duidelijke welke het wordt? Dan zit je hier goed. Tijdens de minor zal je vakken volgen die zeer verschillend zijn. De verscheidenheid aan vakken zijn zeer fijn om van alles iets te ervaren. Dit kan je natuurlijk een positieve of negatieve indruk geven. Zo wordt je ook weer verder geholpen in je studiekeuze. Voor mij was het switchen van vrij veel multiple choice vragen in het Nederlands naar haast alleen maar open vragen in het engels een vrij grote stap. Hier heb ik mij dan ook op verkeken. Ook waren de vakken in deze minor naar mijn smaak vrij pittig. De hoeveelheid studielast is sinds het 2e jaar dan ook vrij fors toegenomen.Ik hoop dat ik jullie nu een beetje een beeld heb kunnen schetsen van hoe ik deze minor heb ervaren. Ik wens jullie nog heel veel succes met deze keuze!  

Sustainability: Management and Innovation

Sustainability: Global challenges, interdisciplinary solutions
Deze minor is ook de pre-master voor de master Environment and Resource Management.

  • “During my bachelor biomedical sciences, I did the VU wide minor sustainability: Global Challenges, Interdisciplinary Solutions. This is a newly set up minor by the IVM. It follows 2 courses with students from the more economically orientated minor sustainability: management and innovation. Because it is a VU wide minor, you will be teaming up with a lot of different people with different backgrounds. This multidisciplinarity of the students delivers a great working space to collaborate with and meet new people. In a way this opens your mind. The minor was a great introduction to the sustainability issue worldwide. Total of 5 courses, 4 courses focusing on each part of the minor, and a last course wrapping-up and designing a solution for your grand challenge. This grand challenge is chosen in the first course (September) and is a personal case. You are free to choose anything, but I would have chosen something different (or stated my challenge differently) if I had known this beforehand. This grand challenge delivers a thread during this minor and gives you perspective on every course. The minor goes through the different aspects and dimensions of sustainability. First setting the stage with the course Grand Challenges of Sustainability. Secondly the people perspective with the course Governance of Global Sustainability. As third the environmental context with the course Sustainability and Environmental Change, and at last the integrating part of the minor with the course Designing Solutions for Global Sustainability. It delivers an atmosphere where you don’t just follow textbooks and study just what people say. You study, because you are engaged with the issue and concerned about it.
    I learned a lot during these courses and I kept some new friends after this minor!”